X

Per què alguns estudiants universitaris no assisteixen a classe? Evidència empírica sobre les diferències entre titulacionsírica acerca de las diferencias entre titulaciones

Publicat el: 12/09/2023

Díaz, A., y Pons, E. (2024). ¿Por qué algunos estudiantes universitarios no asisten a clase? Evidencia empírica acerca de las diferencias entre titulaciones. Revista Portuguesa De Investigação Educacional, (27), 1-20. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2024.15932

No és cap novetat constatar que l'absentisme és un dels problemes més importants i estesos a les universitats espanyoles. Fins al punt que porta a plantejar dubtes sobre el model docent universitari mateix. A més, hi ha indicis que després de l'impacte disruptiu de la pandèmia de COVID-19 aquest absentisme pot haver augmentat. Però, per altra banda, també hi ha indicis que aquest absentisme no és transversal a totes les titulacions ni totes les matèries. L‟objectiu d‟aquest treball és aportar evidència empírica sobre aquest grau d‟absentisme, comparant entre titulacions, aprofitant la informació que aporta l‟enquesta Via Universitària. Aquesta enquesta, que van respondre més de 40.000 estudiants universitaris els primers mesos de l'any 2021, permet obtenir estimacions de les taxes d'absentisme per àmbit de les titulacions. Però, a més a més d'obtenir aquestes estimacions a nivell de titulació, permet analitzar quins són els factors més relacionats amb aquesta no assistència a classe. Per això, les dades individuals de l'enquesta aporten informació sobre les característiques de cada estudiant (demogràfiques, familiars, econòmiques, socials, laborals i d'estudi), així com els motius adduïts per no assistir a classe. Entre les conclusions de l'anàlisi es pot destacar que el fet de compaginar els estudis amb la dedicació laboral no és un factor tan important com es podia suposar a priori. I, en canvi, es detecten altres factors importants. Factors que estan molt més relacionats amb el model docent de cada titulació/universitat i amb les especificitats pròpies de cada assignatura o matèria acadèmica.