X

Diversitat entre estudiants universitaris i diferències en la intensitat de dedicació als estudis

Publicat el: 12/09/2023

Díaz, A. y Pons, E. (2023). Diversidad entre estudiantes universitarios y diferencias en la intensidad de dedicación a los estudios. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, 26, pp. 1-26.

 

El Comunicat de Roma de finals del 2020 és molt explícit en la importància de garantir l'equitat d'oportunitats al sistema universitari, tant a nivell d'accés, progrés acadèmic com d'inserció laboral. Això requereix conèixer, no només les condicions de vida dels estudiants a nivell econòmic i social, sinó també identificar els canvis que es produeixen a nivell dels processos d'aprenentatge. En aquest sentit, són diverses les investigacions recents que apunten que una de les tendències actuals entre la població estudiantil universitària és l'increment de la diversitat. I, dins aquesta diversitat, també s'han detectat diferències creixents en la intensitat de dedicació als estudis. És cert que les normatives acadèmiques de les universitats han evolucionat feia més dosis de flexibilitat. Per exemple, mitjançant les opcions de matrícula a temps complet i temps parcial. Però, més enllà d'aquestes opcions, hi ha indicis que la diversitat és creixent. L‟objectiu d‟aquest treball és aportar evidència empírica sobre aquestes diferències, aprofitant la informació que aporta l‟enquesta Via Universitària. Aquesta enquesta, que van respondre més de 40.000 estudiants universitaris els primers mesos de l'any 2021, permet identificar tipologies d'estudiants en relació amb el seu compromís i dedicació a la universitat, més enllà de la distinció tradicional segons modalitat de matrícula. Com a conclusió de l'anàlisi, es poden identificar les característiques (demogràfiques, familiars, econòmiques, socials, laborals i d'estudi), que incideixen més que un estudiant pertanyi a una o altra d'aquestes tipologies. Això té una importància pràctica considerable, per exemple, a l'hora de dissenyar itineraris curriculars o polítiques universitàries.